Педагогічний дизайн у
професійній діяльності вчителів
«Педагогіка повинна орієнтуватися не на
вчорашній, а на завтрашній день дитячого розвитку."
Л.С. Виготський
«Художник
навчається змішувати фарби і наносити їх на полотно. Музикант навчається
етюдів. Журналіст і письменник освоюють
прийоми писемного мовлення. Справжній
вчитель теж змішує фарби, розучує етюди, освоює прийоми - тільки це педагогічні
фарби, етюди, прийоми ... »
Сучасна
школа з її проблемами змушує думати про те, як зробити процес навчання більш
результативним. Як вчити так, щоб дитина виявляла інтерес до знання.
У
науково-педагогічній літературі і в спеціалізованих періодичних виданнях все
частіше і частіше з'являються статті та цілі брошури про використання
мультимедійних технологій в освітньому процесі. Переліки електронних
підручників та інших посібників для школи обчислюються вже сотнями. Сучасному
вчителю все складніше і складніше бачити себе в освітньому процесі без допомоги
комп'ютера.
Уміння повною мірою використовувати можливості
інформаційних технологій у професійній діяльності стає одним з найважливіших
якостей сучасного фахівця
Зважаючи
на обставини, продиктованих сучасними умовами, необхідно збільшувати наочність,
доступність і в той же час ефективний обсяг наданої в рамках навчання
інформації, що представляється практично нездійсненним завданням без залучення
сучасних технологій,
Між
тим, за найоптимістичнішими підрахунками фахівців лише близько 10% вчителів
регулярно використовують у своїй повсякденній діяльності ППС. Проблема полягає
в тому, що вони поки недостатньо гармонійно вписуються в навчальний процес. Погано
промальовується інформаційну взаємодію тріади: учень - ППС - вчитель. Не завжди в таких матеріалах можна знайти
те, що дійсно потрібно в конкретному випадку і підходить даного класу і даному
вчителю. Тоді вчитель починає створювати і використовувати свої уроки на основі
ІКТ.
Нещодавно
я зіткнулася з таким поняттям як
«педагогічний дизайн», яке привернуло мою увагу своєю
незвичайністю, і яке, як мені здається, найбільше відповідає змісту моєї
творчої роботи. Термін "педагогічний дизайн" в
англомовному варіанті звучить як "instruсtional design",
тобто розробка
моделі, схеми, інструкцій з навчання.
Наукове визначення цього поняття більш широке.
Педагогічний дизайн - приведений в
систему використання знань (принципів) про ефективну навчальної роботи (вченні
та навчанні) у процесі проектування, розробки, оцінки і використання навчальних
матеріалів.
Однією з форм ПД є «програмована технологічна
карта навчання».
Технологічна карта навчання
- це узагальнено-графічне вираження сценарію навчання, основа його проектування,
з можливим корегуванням, засіб подання індивідуальних методів роботи.
Особливість програмованої ТКО
в тому, що вона складена з використанням гіперпосилань на різні аудіо, відео
матеріали, флеш анімації і текстові документи. ПТКО - це можливість об'єднання
календарно-поурочного планування, методики навчального процесу та дидактичних
матеріалів до уроків.Переваги ПТКО:
Ø Звільнення
від рутинних записів.
Ø Зосередження
необхідного довідково-ілюстративного матеріалу з уроку в одній папці.
Ø Поступово
накопичується методична база електронних матеріалів для подальшого
використання.
Ø Структурованість
матеріалу.
Ø Внутрішня
логіка побудови навчання.
Ø Активізація
підготовки і проведення навчального процесу через оперативність пошуку та
подачі матеріалу.
Складання технологічних карт вимагає певних
витрат часу. Але підготовка до будь-якого уроку вимагає також тимчасових
витрат. Продумування
плану циклу уроків, ланцюжка послідовно виконуваних вправ, осмислення мети
всієї серії уроків даної теми, а також мікроцелей кожного уроку - на початку
роботи над складанням технологічних карт трудомістко. Але
тільки на початку. Після
складання 2-3 технологічних карт робота по їх складанню помітно прискорюється,
наявний у вчителя додатковий матеріал технологічно класифікується. Вчитель отримує унікальну можливість
раціонально використовувати свою працю, бачити досягнення позитивних
результатів своєї праці або позитивних зрушень по тих компонентах, які
відпрацьовані з використанням ПТКО.
Недоліки ПТКО:
Ø Трудомісткість
на першому етапі розробки.
Ø Необхідність
оновлення гіперпосилань при зміні або невідповідності програмного
забезпечення.
|